אודות דאו טאי צ'י

 

בית ספר ללימוד טאי צ'י ולימוד קונג פו,  אמנות לחימה סינית עתיקה, תורתו של רב אמן הואנג שינג שיאנג (Huang Xing Xiang ) כפי שהועברה בידי רב אמן פטריק קלי בהדרכת אורן נחום (כ25 שנות נסיון).

שיעורים קבועים בתל אביב ופרדס חנה כרכור.

לפרטים: 054-2264115

אומנות הטאי צ'י התפתחה בסין במשך מאות שנים כאמנות תנועה ולחימה המבוססת על עקרונות הדאואיזם להתפתחות אישית, בריאות משופרת והגנה עצמית. על פי המסורת: נזיר ואמן קונג פו בשם זנג סאן פנג יצר את האמנות בעקבות צפיה בעימות בין נשר לנחש. יאנג לו צ'אן הפך את האומנות למפורסמת ברחבי סין כשהציג אותה בחצר הקיסר, ממנו צמחו מרבית ענפי הטאי צ'י הידועים.

Single whip

נהוג לחשוב שבדרך כלל בעימות ינצח החזק המהיר או האלים. בטאי צ'י כאומנות לחימה אנחנו מנטרלים את הגורם של הכוח הגס ומפתחים מיומנות להגנה עצמית  שמבוססת על שחרור, הקשבה, רגישות ותזמון.

מטרות האימון היא התפתחות אישית והעמקת החלקים העמוקים של התודעה. האימון תורם לבריאות משופרת, יציבה טובה, גמישות, מחזק את מערכת החיסון, תורם ליכולת ריכוז גבוהה, קואורדינציה ויכולת הגנה עצמית.

הידע הנלמד אצלנו מבוסס על "בית הספר הפנימי" של משפחת יאנג, כפי שהועבר לתלמידים בכירים בשושלת ישירה ממייסד השיטה. בתי הספר הסיניים המסורתיים מלמדים אלפי אנשים תנועות חיצוניות ועקרונות כלליים, אבל למעשה רק בודדים, אלו שזכו באמון המורה הופכים לתלמידים ב"בית הספר הפנימי" ומקבלים את הידע הקשור למצבי תודעה, כוונה, וכוחות פנימיים.

ב25 השנה האחרונות זכיתי ללמוד מכמה מטובי המורים בעולם: דן ראסל, מורה נפלא למדיטציה, טאי צ'י וקראטה ורב אמן פטריק קלי, שלמד כתלמיד פנימי מאחד מגדולי המורים של תקופתו הואנג שינג-שיאנג, תלמידו הבכיר של צ'אנג מאן צ'ינג.

האימונים כוללים:

חמשת התרגילים של מאסטר הואנג שינג-שיין ללימוד יסודות התנועה, יציבה, שיחרור פיזי ומנטלי ותהליכים הפנימיים.

סידרת התנועות הקצרה של צ'אנג מאן צ'נג תורמת לבריאות משופרת, איזון ותנועה נכונה.

טווי שו (push hands) : אימוני זוגות  בדפוסים קבועים לפיתוח מיומנות לחימה רגישות ותזמון.

טכניקות לחימה מגוונות, הגנה עצמית  ושימוש בכח האלסטי.

 הסדרה הארוכה 108 התנועות של יאנג צ'ן פו (מתקדמים בלבד) להעמקה בעולם הטאי צ'י.

הסדרה המהירה של מאסטר הואנג לשיפור יכולת התנועה, שימוש בכח האלסטי ,הכוונה ומיומנויות קרב  (מתקדמים בלבד).

 קונג פו עגור לבן (פוג'יאן).

ביקור בישראל וסדנאות רב אמן דן ראסל מרץ 2018

דן ראסל מורי היקר מגיע לביקור בין התאריכים 9-19/3/18

דן למד מטובי המורים למדיטציה, ריפוי ואומנויות לחימה במהלך יותר מ50 שנות עיסוקו בתחום.
תלמידו של צ'וגיאם טרונגפה רינפוצ'ה המורה הטיבטי הנפלא, מורי זן ומורים מוערכים לאומנויות לחימה
בין השאר: מוריו היגואנה, ג'ורג' אנדרוז ופטריק קלי.

תוכנית בסיסית -עידכון פרטים בהמשך

 

יום שישי 9.3.18 תלאביב 11:30 – 15:30
סדנת טכניקות שאמניות ומדיטציה – 200 ש"ח
איש קשר יהושע 0507-111856



יום שני 12.3.18 תלאביב 21:00-19:00
אימון אמנויות לחימה כיתת אמן עם סנסיי דן ראסל- 120 ש"ח
הגעה בתיאום מראש. איש קשר אורן – 054-2264115

 

יום שישי 16.3.18 שער העמקים 11:30 – 15:30
סדנת טכניקות שאמניות ומדיטציה – 200 ש"ח
איש קשר יהושע 0507-111856

 

שבת 17.3.18 פעילות שטח בצפון

בנוסף יתכנו אימוני טאי צ'י בירושלים וצפת עידכונים בהמשך.

טאי צי תל אביב שיעורי מתחילים

אומנות הלחימה העתיקה, קולטים מחזור חדש של מתחילים בקבוצת תל אביב. טאי צ'י וקונג פו על פי המסורת של רב אמן הואנג שינג שיאנג כפי שהועברה בידי רב אמן פטריק קלי. 
להתפתחות אישית, בריאות משופרת והגנה עצמית על פי עקרונות הדאו
בהדרכת אורן נחום.
מתאים לכל גיל. אין צורך בנסיון מוקדם.

לפרטים: אורן

054-2264115

panel5

על מורים ומסעות

את  דן ראסל פגשתי לראשונה בעין כרם בירושלים בתחילת שנות התשעים. מפגש ששינה במידה רבה את נקודת המבט שלי כאיש צעיר. שנה אחר כך ירדתי מהרכבת בעיירה הקטנה בגבול סקוטלנד, מסע ראשון  בסדרה של מסעות לימוד ואימונים שערכתי במשך יותר מ 20 שנה ברחבי העולם . דן לימד בדוג'ו בבנין תעשייתי ישן  קארטה אוקינאווי, יוגה , מדיטציה וטאי צ'י, ידע אותו אסף ממיטב המורים ממגוון מסורות החל מצו'גיאם טרונגפה המורה הטיבטי איתו נסע בגיל 19 לבהוטאן ואחריו שורה ארוכה של מורים טיבטים, מורי זן , אמני לחימה , שאמנים ואנשים יוצאי דופן . המשכתי ללמוד מדן בביקוריו בישראל ונסעתי ככל שהתאפשר  להתאמן בצפון אנגליה. התאמנתי ביו השאר תחת הדרכת סנסיי ג'ורג אנדרוז איש קראטה באיכות יוצאת דופן. בשנים הראשונות המשכתי להתאמן בבית ספר לטאי צ'י גדול בישראל, בו התחלתי את לימודי הטאי צ'י.

שנים ספורות לאחר המפגש עם דן התחילו שמועות על מורה חדש לטאי צ'י שאימץ דן והוא עתיד לבקר באנגליה לקראת סוף הקיץ . רב אמן פטריק קלי למד במשך כ 20 שנה כתלמיד "מעגל פנימי" מאחד המורים הבולטים בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה -מאסטר הואנג שינג-שיאנג.

Grandmaster Huang Xing Xian

Huang Xing Xiang

בתי הספר הסיניים המסורתיים מלמדים אלפי אנשים תנועות חיצוניות ועקרונות כלליים אבל למעשה רק בודדים הופכים לתלמידים בבית הספר הפנימי ומקבלים את הידע הקשור למצבי תודעה , כוונה וכוחות פנימיים . נדיר שמערבי יתקבל כ"תלמיד פנימי" למורה סיני ברמה גבוהה. פטריק קלי זכה ללמוד גם ממאסטר מה יואליאנג שחי והתאמן עד גיל 98, חתנו של מייסד סגנון וו ושריד לסין העתיקה. תודות לנדיבות  של דן ופטריק זכינו להתאמן בטאי צ'י ברמה שלא נתקלתי בה לפני או אחרי . בשנים הבאות המשכתי בנסיעות אימון לאנגליה  והתרכזתי בתורתו של מאסטר הואנג כפי שהועברה בידי פטריק קלי. לאחר הנסיעות הרבות לעיירה הקטנה בצפון אנגליה הפכה פריז לשינוי מרענן ונהניתי מאימונים מרוכזים בגני לוקסמבורג . שרירי הרגליים הכואבים משעות האימון הארוכות לא הפריעו כמובן לשוטטות ברחובות פריז , אימונים מרוכזים שנמשכו מספר שבועות איפשרו בפעם הראשונה לימוד מסודר ומעמיק של השיטה , הסידרה הקצרה של צ'אנג מאן צ'ינג, הסדרה ארוכה של יאנג צ'אנג פו, הסידרה המהירה של הואנג שינג-שיאנג ותרגילי הזוגות המובנים. אומנות הטאי צ'י כאומנות לחימה מבוססת על הכרה של חמשת מצבי השרירים ויכולת שימוש בתהליכים שהם בדרך כלל לא מודעים. שרירים במצב מתיחה מסוגלים להפיק כח הגדול בהרבה משריר במצב מכווץ. הגישה המערבית המדעית של פטריק קלי לאומנות העתיקה היתה שינוי מרענן , תהליכים פנימיים תוארו בדייקנות בעוד כללים מסוימים של התרבות הסינית שאינם מתאימים לעולם המערבי המודרני נשארו מאחור .

אימון טאי צ'י פריז

בשנים הבאות התחלתי להתאמן בקבוצת האימונים הסגורה לתלמידים ותיקים בה הועבר מרבית הידע .האימונים התקיימו סמוך לכפר קוגולין לא הרחק מסאן טרופז שבריויירה הצרפתית . נוספו סדרות עגור לבן וטכניקות מקל קצר ( כלי הנשק המסורתיים : חרבות וכידונים , הוצאו מהשיטה עקב חוסר רלוונטיות למאה ה21) .נסיעות אימונים נוספות לרחבי אירופה כשרשת התלמידים ובתי הספר של השיטה הלכה והתרחבה.

לקראת שנת 2002 החלטתי לעבור לסין , לאחר כעשור של אימונים באומנויות לחימה סיניות רציתי להכיר טוב יותר את המזרח הרחוק . לאחר נחיתה קצרה של מספר חודשים בהנגז'ו המשכתי לדרום סין ועברתי לגור בגואנגז'ו למטרות עבודה, מפגש מקרי בבר הוביל לפגישה עם מאסטר צ'ן אמן קונג פו בסיגנון "וינג צ'ון"   שלמד את האומנות שהשתמרה באגודה סודית (שנים רבות היה איסור על אימוני אומנות לחימה שלא מטעם הממשלה בסין). התאמנו בקבוצה קטנה ליד מקדש מקומי . הוינג צ'ונג התפתח כמו הקארטה האוקיינאווי מאומנות העגור לבן ואימון עם מורה מצוין תרם רבות להבנה שלי בעיקר של הסדרה המהירה. עם סיום חוזה העבודה עברתי לשנחאי, המשכתי בנסיעות אימונים מסודרות לסדנאות של פטריק קלי באירופה, עובדה שנראתה משונה מאוד בעיני חברי הסינים והמערביים. מדי פעם כמובן בדקתי מורים מקומיים. השתדלתי להאיץ את מספר הנסיעות לאירופה בגלל הפרישה הצפויה של פטריק מתוך מאמץ לשמר את הידע ככל האפשר. מספר שנים לאחר שעזבתי את שנחאי, התארגנה משלחת מאולתרת של תלמידים ותיקים לסיור ראשוני בסין , לאחר שנים רבות והקמת עשרות בתי ספר ברחבי אירופה ,פטריק מתוך רצון להחזיר חלק הידע שאבד לקח על עצמו את המשימה הקשה לפתוח בית ספר לטאי צ'י בסין. זכינו לכיתות אמן יומיות תוך כדי חיפוש אחר מקום מתאים בשנחאי ובייג'ינג. בנסיעה הבאה נפתח בית הספר במרכז הרובע הצרפתי בשנחאי וסגרנו מעגל : מרכז האימונים חזר לעיר שהייתה מרכז הטאי צ'י בתחילת המאה ה20.

london

על טאי צ'י ורוקנרול- פרידה מלו ריד

כיומיים לפני שלו ריד נפטר שוחחתי עליו עם נילס מבייג'נג בזמן ששוטטנו ברחובות שנחאי.  חיפשנו סטודיו לבית הספר החדש של מאסטר קלי שייפתח בעיר. מאסטרו ריד היה  אחד האמנים האהובים עלי כשהייתי נער וסימן בשבילי חלק מעולם שעזבתי מאחור בגיל 21, כך ששמחתי לגלות לפני שנים ספורות שהוא הפך למתאמן אדוק בטאי צ'י ובעצם באופן משונה אנחנו שוב חולקים את אותה דרך או מערכת אמונה. עכשיו כשאני מביט לאחור אני תוהה על עצם ההזדהות שלי עם נרקומנים ,טרנסווסטים, נימפומניות שאיבדו את ילדיהם  ושאר החומרים שמהם היה מורכב העולם הקודר של לו, מצד שני הסבל הוא אוניברסלי, ודאי כשאתה שוכב באוהל צבאי במדבר ושומע באוזניות את "ונוס בפרווה".

לא מזמן גיליתי שדיויד בואי האיש והאגדה בילה מספר חודשים במנזר סה מי לינג בסקוטלנד שבו שהה המורה שלי דן ראסל בערך בערך אותה תקופה, בואי לאחר הסינגל המצליח הראשון ולפני שהפך לזיקית האנושית סטארדאסט שקל ברצינות להפוך לנזיר  בודהיסטי , היה זה טרונגפה רינפוצ'ה המורה הטיבטי שאמר לו ש"הוא יהיה מוזיקאי הרבה יותר טוב מנזיר".

 אין הבדל גדול כפי שנדמה בין טאי צ'י לרוק שניהם בשיאם חלק מחיפוש אחר אותו דבר חמקמק "מגע של אמת" ושניהם יכולים להיות באותה מידה חסרי ערך לחלוטין בהיעדר המגע ויסלחו לי כמובן כל אותם חובבי קהילות אקולוגיות ,זוללי אוכל אורגני , רוכבי אופניים בבגדים זרחניים, סאנייסים בגרוש, חובבי פסטיבלים רוחניים בשקל, נוכלי ניו אייג' בתלבושות קוריאניות  ושאר דברים בטלים…וכמובן שהנרי מילר היה מנסח את זה הרבה יותר טוב ממני .

ג'ק קרואק אלן גינצבורג הקריאו שירים בבית הקפה בניו קאסל שבו בילה דן ראסל הצעיר ובהשפעת "בדרכים" של קרואק הוא נדד למסע האמריקאי  שהוביל אותו לאחר שנים ספורות  ואינספור הרפתקאות  לפגישה בבר באוקספורד עם הלאמה הטיבטי הצעיר טרוגפה. מצד שני באותו קפה הסתובב גם ויליאם בורוז הידוע לשימצה ובטוח שלא כל דקאדנס מוביל להארה כפי שלמדו כמה מחברי בעקבות מסעות סמים אינטנסיביים מדי שהתחברו לתודעה מיוסרת והסתיימו באחד ממקומות הריפוי האלו בהם לא מפסיקים לספק לך סמים אך אבוי ההשפעה הרבה פחות מהנה.

בכל מקרה התורות המזרחיות אלו מהן שיש להם ערך ממשי וידע עברו במאמץ עצום ממורים לתלמידים מסורים וביניהם לליצני הניו אייג' אין מקום. אומנויות פנימיות לא נועדו להפוך אותנו לבריאים וצעירים יותר המוות הוא תמיד מעבר לפינה,הזמן קצר והגוף מתכלה בהכרח .היוגה לא נוצרה לטובת ההיבריס המפלצתי של כוכבות פופ מזדקנות גם לא נועדה לחיטוב גוף של נשות הפרברים  ,אומנות הטאי צ'י לא נועדה לשמירה מדוקדקת על הגוף על פי "עקרונות הרפואה הסינית" גם לא להתוודע לסין ותרבותה או להרגיע אותך "ממרוץ החיים המודרני" אלא להעמקת התודעה והקשר לחלקים העמוקים של המיינד. להתמודדות עם רגע המוות ומה שאולי בא אחרי…

אז שלום לו ותודה על "יום מושלם" ו"עיניים תכולות בהירות" עדיין לא רואה את עצמי שומע שוב בקרוב את ברלין אבל אין ספק שזאת חתיכת יצירת אומנות… צדקת ששום דבר לא יכול להביס שתי גיטרות ,בס, ותופים . שום דבר אולי חוץ מהמוות

מילון מונחים לעולם הטאי צ'י צ'ואן

צ'י קונג : שם כללי למיגוון רחב של תרגילי אימון סיניים הכוללים בדרך כלל תנועה ונשימה למטרות מגוונות בעיקר בריאותיות. ניתן להתייחס אל אומנות הטאי צ'י כסוג משוכלל של צ'י קונג.

קונג פו: במקור הסיני הכוונה לרכישת מיומנות מסוימת  ובתרבות הפופולרית לאומנויות הלחימה הסיניות, השם המסורתי לאומנויות הלחימה הסיניות  הוא wushu. (השימוש במונח וושו כיום הוא בעיקר לקונג פו הנועד למטרות תצוגה ואינו כולל ידע מסורתי.)

טאי צ'י : "העליון המוחלט" עיקרון פילוסופי שילוב בין ניגודים.

אי : כוונה עמוקה או deep mind intention  המרכיב החשוב ביותר באימון הטאי צ'י ובאומנויות הפנימיות בכלל.

ג'ינג : כח אלסטי הנאגר בגוף בזמן תהליך השיחרור וניתן להעבירו כגל לגוף היריב ולהדוף אותו .

צ'י : בשפה הסינית המודרנית מתאר אוויר או קיטור , אנרגית החיים העדינה.

טאי צי צ'ואן : אומנות הלחימה העתיקה .השם ניתן לאומנות הלחימה שהציג יאנג לו צ'אן על ידי בכיר בחצר הקיסר בביגי'נג.

טינג לי :מילולית יכולת הקשבה, תחילה לתהליכים הפנימיים ובתירגול זוגות לגוף היריב.

טווי שו : מילולית push hands תרגילי רגישות מגוונים המיועדים לרכישת יכולת הקשבה ותימרון, מהווים חלק מרכזי בפיתוח יכולת הגנה עצמית.

קלסיקות טאי צ'י מיגוון כתבים מסורתיים המתאר את עקרונות האימון הנכונים כפי שהועברו לבני משפחת יאנג ווו.

יין יאנג עיקרון הקשר והשלמות של ניגודים בפילוסופיה הסינית. ריקות מול מלאות, השינוי התמידי.

דאו (טאו)  מילולית מתאר דרך ,פילוסופיה סינית  השואפת להרמוניה עם העיקרון השליט בטבע וביקום. הטאי צ'י הוא תירגול דאו בתנועה.

חמשת התהליכים עיקרון השינוי והיחסיות כפי שמאופין בפילוסופיה הפרקטית וברפואה הסינית. בטאי צ'י צ'ואן משמש כשם קוד לתיאור חמשת מצבי השרירים והתהליכים הפיזיולוגים.

8 הכיוונים/השערים: סוגי הכח השונים הנלמדים, מקושרים ל8 הטריגרמות המרכיבות את הבסיס לחשיבה הבינארית העתיקה של ספר התמורות.

13postures

על טעויות תירגול שנפוצות בעולם ה טאי צ'י

מאמר אודות טעויות בסיסיות בתרגול טאי צ’י, מתמקד  בטעויות פיזיולוגיות בסיסיות הנפוצות בתרגול האמנות כפי שנתקלתי בהן במהלך השנים ונלמדים בבתי ספר שונים.

בנושא הדן טיאן בטאי צ’י קיים  בילבול נפוץ בין מרכז האנרגיה ומרכז התנועה. הדן טיאן התחתון (אחד מ3 מרכזים עיקריים בגוף האדם)  מרכז האנרגיה הגופני על פי התפיסה הדאואיסטית, ממוקם כ 2 אצבעות תחת הטבור. מרכז התנועה המוטורי או מרכז שיווי המשקל הוא תלוי תנוחה, תאוצה ומיקומו המדויק משתנה. 
שליטה טובה כאמן לחימה במרכז התנועה היא הכרחית אולם ריכוז נקודתי במהלך תירגול טאי צ'י בדן טיאן כמרכז אנרגיה נחשב טעות. 

לשון נוגעת בחיך העליון

נהוג בבתי ספר של שינג אי ובתירגולי צ' קונג מסוימים ומכאן כנראה הגיע לבתי ספר מסויימים בטאי צ’י. מיותר לחלוטין כפי שלמדתי ממורי. אין כל צורך בלשון מגולגלת כלפי מעלה או במנח לשון מלאכותי מסוים.

כתפיים מעוגלות, נוטות קדימה

או “כתפיים של נמר” כפי שהן נקראות לעיתים. שוב מדובר בהרגלים משיטות מסוימות בעיקר שינג אי צ'ואן שמדגישות כתפיים ומבנה גב מעוגל.
אין כל קשר לטאי צ’י שמבוסס על הכוחות האנכיים  העוברים לגוף היריב ומחייבים חיבור ומבנה טוב בין הכתף שיכמה לטורסו בעת העברת הכח.
עיגול הכתפיים פנימה והדחקת החזה פוגע בעיקרון הבסיסי של עמוד שידרה מתוח וישר. 
טעות נוספת היא נעילת מפרק הכתף והשיכמה,  השארת הכתף למטה לאורך כל התרגול,  פוגע לטווח ארוך בגמישות וחוזק הגוף העליון ולא מאפשר מעבר כוחות אלסטיים טובים או תהליך שקיעה מוצלח. הגמשת וחיזוק הטורסו ורצועת הכתפיים בכלל הם בדרך כלל תוצאות של אימון נכון. 

ברך קורסת

או ברך הנוטה פנימה בניגוד למצב הנכון של ברך הממוקמת כשכיוון המיפרק מקביל לכף הרגל. אולי הטעות המשמעותית ביותר מבחינה פיזיולוגית בשל החשש לנזק מצטבר. ברך נוטה פנימה לא מאפשרת פתיחה טובה של מפרק הירך ומעבר כוחות אנכיים . בזמן עמידה במנח רגליים הקלאסי  הברך הקידמית לא אמורה לעבור אנך דמיוני הנמתח מבסיס האצבעות של אותה רגל.

גוף נע כחטיבה אחת ושמירה על גובה אחיד בתרגול הסדרה. מדובר בהוראות כלליות למתחילים שהפכו בטעות לכללי יסוד בבתי ספר מסוימים . שינויי גובה שמתרחשים בתירגול המעגל האנכי הם הכרח באימון נכון. אין תהליך שקיעה ללא שינוי גובה. הגוף לא אמור לנוע כחטיבה אחת אלא בגלי תנועה וכח מתוזמנים היטב.

משקל כפול על כפות הרגליים

הקלאסיקות ברורות מאוד בהתייחסות לנושא,  אין משקל כפול על כפות הרגליים (מלבד תנועת הפתיחה, סיום מקטע או סיום התבנית)  החיבור הדינמי רגל מרכז הוא תמיד לאחת הרגליים האחורית או הקידמית בהתאם למצב, התנועה ולכיוון הטכניקה. כל גירסא אחרת  חלוקת משקל 60-40 או 70-30 מהווה טעות  בסיסית 

פרופסור צ'אנג מאן צ'ינג ותלמידים

בתמונה: פרופסור צ'אנג מאן צ'ינג ותלמידים.